کمپانی بیلبورد اخیرا اعلام کرده است که از این پس، استریمهای موزیک ویدیوها در یوتیوب را نیز جزو بهترینهای چارت ۲۰۰ خود در نظر میگیرد. این اقدام کمپانی در اصل نحوه جدید گوش دادن به موسیقی توسط نسل جدید را در نظر میگیرد.
چارت بیلبورد (Billboard) همواره یکی از معیارهای موفقیت موسیقیها به شمار میرود. در نتیجه برای هنرمندان همواره مهم است که آهنگشان کجای این چارت قرار میگیرد. از همین رو محاسبه استریم موزیک ویدیوها در پلتفرمهای یوتیوب، Vevo، اپل موزیک، اسپاتیفای و تایدل برای آنها بسیار اهمیت خواهد داشت. علاوه بر این، این کمپانی اعلام کرده است که میزان گوش دادن به ژانرهای مختلف مانند لاتین و کانتری نیز در لیست ۲۰۰ آلبوم برتر، در نظر گرفته میشوند.
البته از سال ۲۰۱۳ تاکنون، استریمهای Vevo هواره در بعضی از لیستهای مربوط به آهنگها، شمرده میشد ولی در رابطه با آلبومها، هیچگاه این گونه نبوده است. بیلبورد از چند سال گدشته در حال بروزرسانی نحوه محاسبه و رتبهبندی چارتهای خود بوده تا تنها به فروش فیزیکی آلبومهای موسیقی بسنده نکند. در همین راستا ۵ سال پیش این کمپانی تصمیم گرفت تا استریمهای پلتفرمهای موسیقی مانند اسپاتیفای، گوگل پلی موزیک و حتی ایکس باکس موزیک را نیز در معرفی رتبههای لیست خود در نظر میگیرد.
اقدام جدید بیلبورد در رابطه با شمردن استریمهای ویدیویی نیز چند سالی باعث سردرگمی این کمپانی شده بود. زیرا تصور بر این بود که تنها موسیقیهای صوتی را باید در نظر گرفت و ویدیو در این بین جایی ندارد. علاوه بر این، در محاسبه رتبهبندی چارتهای آهنگها، تمامی ویدیوهای تولید شده با آهنگ خاص را در نظر میگیرد. برای مثال، ویدیوها متنی و حتی موزیک ویدیوهای تولید شده با انیموجی اپل نیز در محاسبه تعداد استریمها نقش دارند.
در مقابل، تنها موزیک ویدیوهایی شمرده میشوند که توسط خود هنرمند یا ناشر رسمی آنها در این پلتفرمها بارگذاری شده باشد. همچنین بیلبورد با جدیت با نیلسن موزیک (Nielsen Music) همکاری میکند تا از استریمهای خودکار یا استریمهای زیاد از یک IP خاص جلوگیری کند.
منبع:
https://digiato.com/article/2019/12/14/عصر-جدید-موسیقی؛-آمار-پخش-موزیک-ویدیو-د/
درباره این سایت